RAGAZZI.
Noah Hassler-Forrest
Momenteel studeer ik Musician 3.0 aan het Conservatorium van Utrecht, met viool als hoofdvak. Deze studie draait om creëren, improviseren en experimenteren, wat ook de dingen zijn die ik het liefst doe als ik muziek maak. Voordat ik begon met Musician 3.0 heb ik jarenlang klassiek vioolles gehad. Ik heb in de Jong Talent klas van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en de Sweelinck Academie in Amsterdam gezeten en ik heb de Vooropleiding klassiek viool in Amsterdam gedaan.
Ik vind WOODCRAFT zo fijn omdat we in de eerste plaats vrienden zijn, en in de tweede plaats pas een band. Daardoor is de dynamiek en sfeer bijna altijd goed als we spelen/repeteren, en voelen we elkaar steeds beter aan bij het improviseren.
Één van mijn dromen is op festivals staan en touren, maar voor mij nog belangrijker is de muziek gebruiken om bij te dragen aan een betere wereld: aandacht vragen voor het klimaat, armoede etc.
Joshua Herwig
Als 5-jarig jochie werd ik verliefd op de klanken van de cello en begon ik met lessen
Vanaf mijn 10e ontdekte ik de veelzijdigheid van de cello en begon met improviseren en componeren. Ik merkte dat ze cello zo'n warme, menselijke en avontuurlijke klank heeft, je kan er heel veel kanten mee op.
Momenteel studeer ik Klassiek en Jazz Cello bij Michael Stirling en Jeffrey Bruinsma aan het Conservatorium van Amsterdam.
Op mijn muzikale reis heb ik veel masterclasses gehad van inspirerende mensen, zoals Markus Stockhausen, Johannes Moser, Gavriël Lipkind en Marc Danel. Ik heb prijzen gewonnen bij het Britten Concours, het Herman Krebbers Concours en in 2018 en 2020 bij het Prinses Christina Concours. Ook heb ik negen Jaar met veel plezier in het Britten Jeugd Strijkorkest waar ik de laatste vier jaar aanvoerder van de celli mocht zijn.
Als we met het Ragazzi repeteren is het altijd een feest. Alles is mogelijk, muziek uit de de stad, uit de natuur, klassiek, Funk, voor ons is muziek grenzeloos. De jongens van Ragazzi zijn mijn grootste vrienden en we hebben veel mooie reizen en concerten beleefd.
Compositie en improvisatie is voor mij de ultieme manier van expressie.
Voor WOODCRAFT schreef ik O.A. de composities Cascada, Daphne & Apollo en Prometheus. Ook maak ik vele arrangementen voor RAGAZZI en andere ensembles.
Reinout de Vey Mestdagh
Mijn naam is Reinout,
Toen ik op een dag aan het varen was in de slootjes vlak bij de boerderij in het noorden van Nederland waar mijn ouders wonen, zag ik daar een heel mooi vogeltje door het riet. Eerst hoorde ik het en daarna zag ik hem. Het maakte een heel hoog getsjielp, een soort liedje hoorde ik. Dit soort geluiden inspireren mij en ik wilde het ook delen met de anderen, maar die waren er helaas niet. 'Dit mooie geluid ga ik onthouden', dacht ik.
Als ik dan in de les van Karlien Bartels (mijn cello docent klassiek) kom, dan gaat het over hele andere dingen. Ik ben gefocust op de muziek op een andere manier dan bij het Ragazzi. Het verschil in gevoel tussen mijn celloles en repeteren met het WOODCRAFT is best wel groot, waarschijnlijk vanwege het verschil in soort muziek en de aanpak. Uit beide haal ik mijn genot.
Nog meer inspiratie bronnen van mij zijn masterclasses van Osiris Trio, Ernst Reiziger, Oene van Geel, Het Haydn Jeugd Strijk Orkest, Het Conservatorium Artez in Zwolle, Zomercursus Woudschoten, de Muziekdagen Orvelte en de verschillende muziek die ik luister.
Later als we dan beginnen met de repetitie dan komt mijn inspiratie van diepe brommende motoren, krakende deuren en zingende vogeltjes weer helemaal naar voren. WOODCRAFT maakt de omgeving en herinneringen in me los, deze muziek wil ik graag delen.
Wouter Torringa
Ik begon op mijn zevende met strijken bij Rita Rouw in Groningen. Een paar jaar later deed ik mee aan de Muziekdagen Orvelte, waar ik vier rare jongens ontmoette, die snel vrienden voor het leven zou worden!
Nu studeer ik musician 3.0 aan het Conservatorium van Utrecht, en houd ik me veel bezig met nummers en composities schrijven.
Ik verbaas me altijd over hoe veel mogelijkheden er nog zijn in de muziek. Er zijn altijd grenzen om op te zoeken (of overheen te gaan). Het mooie aan WOODCRAFT vind ik dat iedereen daarvoor open staat, hoe bizar een idee ook mag zijn!
Ischa Kooistra
Ischa begon op drie jarige leeftijd met cello spelen bij Alexandra Vierkant. De eerste jaren waren vooral educatieve dingen om de cello goed vast te leren houden en te strijken. Al snel begon hij voordrachtstukken en etudes van Popper te spelen. In 2011 begon Ischa te spelen in het Haydn Voorbereidend Strijk Orkest o.l.v. Gijs van Schaik. Van 2014 tot 2018 speelde hij in het Haydn Jeugd Strijkorkest o.l.v. Jan-Ype Nota. Zo heeft veel ervaring met samenspelen opgebouwd. Verder heeft Ischa verschillende keren meegedaan aan het Princes Christina Concours. Ook is hij naar verschillende muziek cursussen geweest, zoals de muziekdagen Orvelte (2010 tot 2018) en zomercursus Woudschoten (2017-2018). Daarnaast heeft Ischa een aantal lessen gehad van docenten aan verschillende conservatoria als den Haag, Groningen en Zwolle. In 2022 aloot hij zijn bachelor klassiek cello af bij Karlien Bartels aan het Conservatorium van Zwolle. Hij improviseert en componeert veel met WOODCRAFT. Sinds 2020 geeft hij cello les in de regio Zwolle.